ماهی قزل آلا رنگین کمان تهران، استان تهران

ماهی قزل آلا ,ماهی قزل آلا به انگلیسی,ماهی قزل آلا در فر,ماهی قزل آلا شکم پر,ماهی قزل آلا سالمون,ماهی قزل آلا طرز تهیه,ماهی قزل آلا در فر با فویل,ماهی قزل آلا خوشمزه,ماهی قزل آلا رنگین کمان,ماهی قزل آلا در بارداری,ماهی قزل آلا به زبان انگلیسی,نام ماهی قزل آلا به انگلیسی

ماهی قزل آلا

توضیحاتی در مورد ماهی قزل آلا

ماهی قزا آلا انواع مختلفی دارد که می توان به قزل خالدار، قزل رنگین کمانی، قزل خال قرمز و قزل دریاچه خزر اشاره کرد.که قزل خال قرمز مرغوب ترین و قزل رنگین کمانی پرفروش ترین انواع این ماهی می باشد. قزل رنگین کمانی به دلیل سازش بهتر با محیط از نظر اقتصادی در جایگاه بالایی قرار دارد و هم اکنون به صورت پرورشی تکثیر می شود.این ماهی کمی لاغرتر و کم بنیه تر از انواع قزل دریایی است.قزل خال قرمز رودخانه ای نیز کوچک تر و ارزان تر از انواع قزل دریایی است ولی گوشتی بسیار لذیذ و خوش خوراک دارد. جالب است بدانید که براساس تحقیقاتی که روی ۳۰ نوع ماهی برای نخستین بار در شیراز انجام شد، بیشترین میزان امگا3 درماهی قزل آلا یافت شد و همین امر سبب شد که قزا آلا به بمب امگا 3 معروف شود. این اسید چرب، خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن ها و عدم تمرکز را کاهش می دهد و برای التیام بیماری های قلبی ـ عروقی، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است و در زنان باردار از طریق گردش خون به جنین رسیده و موجب رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی نوزاد می شود. قزل آلا به عنوان منبعی سرشار از پروتئین، در دستگاه گوارش به آسانی هضم و جذب می شود.عنصر « روی » موجود در آن در رشد کودکان و در تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر به سزایی دارد و مصرف آن در دوران رشد باعث جلوگیری از کوتاهی قد می شود.بد نیست بدانیم بیشترین میزان امگا3 در سر و کبد این ماهی وجود دارد.

ماهی قزل آلا در فر

بهترین روش برای طبخ ماهی قزل آلا به این نحو است که ماهی را شسته و بعد از تمیز کردن داخل شکم آن ، کمی سیر تازه بمالید ، مقداری پودر زنجبیل و نمک به آن بزنید و مقداری شوید تازه درون شکم قرار داده، بگذارید یک ساعت داخل یخچال بماند . بعد از یک ساعت ماهی را از یخچال در آورده و با استفاده از برس آشپزخانه کمی روغن (حدود نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون) روی آن بمالید. و بعد دوباره چند حلقه لیمو ترش و گوجه فرنگی روی ماهی بچینید و سپس کاغذ را محکم ببندید و در فر روی میله های وسط با درجه حرارت 250- 220 درجه سانتیگراد قرار دهید ؛ در مدت نیم ساعت یا 45 دقیقه ماهی آماده می شود ، عصاره گوجه و لیمو ترش به خورد ماهی می رود که بسیار خوشمزه است.

ماهی قزل آلا شکم پر

مواد لازم ماهی قزل آلا یک عدد گوجه فرنگی 2 عدد لیمو ترش تازه یک عدد نمک و فلفل به مقدار لازم پودر زنجبیل به مقدار لازم سیر و شوید تازه به مقدار لازم در ابتدا بر خود واجب می دانم به این موضوع اشاره کنم که افرادی که دارای کلسترول بالا هستند لطفا از مصرف پوست ماهی قزل آلا خودداری کنند. در آغاز برای آماده کردن یک ماهی قزل آلا خوشمزه ،یک از مهمترین موارد انتخاب ماهی تازه است که چند فاکتور ماهی تازه را برایتان اشاره میکنم1چشم ماهی باید براق و شفاف باشد2بدنش متالیک براق باشد3فلس هایش به راحتی جدا نشود4آبشش هایش قرمز خونی باشد بعد از خرید یک ماهی تازه ،باید آن را خوب بشورید وسپس شکمش را با استفاده از چاقو پاره کنید و داخل شکم ماهی را با دقت وتمیز شست وشو دهید و بعد سیر تازه را بداخل شکم ماهی بمالید و نمک ،پودر زنجبیل به آن بزنیدوآنگاه اندکی شوید (ترجیحا تازه باشد بهتر است) داخل شکمش بریزید و بمدت 1ساعت در داخل یخچال بگذارید بماند.برای اینکه یخچال بوی مواد یا خود ماهی را نگیرد میتوانید روی ماهی را پلاستیک بکشید   پس از گذشت 1 ساعت ماهی را از داخل یخچال در آوریدو با یک برس مخصوص آشپزخانه حدود نصف قاشق غذا خوری روغن زیتون روی ماهی بزنیدو چند حلقه لیمو تازه و ترش را بهمراه گوجه فرنگی روی ماهی قرار دهید. چکیده لیمو و گوجه فرنگی به داخل ماهی میرود و طعم عالی ماهی میگیرد. و بعد کاغذتان را محکم ببندید ودر داخل فر روی میله های وسطی فر به روی درجه 250-220 سانتیگراد بگذارید تا در زمانی حدودا 30 دقیقه الی 45دقیقه پخته شود ونوش جان کنید  می توانید ماهی قزل آلا را مانند جوجه کباب بر روی ذغال هم کباب کنیم البته باید کباب پزمان مخصوص اینکار باشد تا بتوانیم ماهی را گریل کنیم. اگر می خواهید این غذا را به شکل رژیمی تهیه کنید انرا در فر درست کنید ولی اگر می خواهید طعم آن خوشمزه تر شود انرا داخل تابه پر روغن سرخ کنید و از خوردنش لذت ببرید  حتما تیغ وسط ماهی را قبل از پخت در بیارید به اینصورت که شکم آن را باز کرده و از قسمت گلو تیغ را گرفته و با دست کمی میکشیم تا از گلو جدا شود بعد آرام آرام با فشارشصت از زیر تیغ و کشیدن تیغ با دست دیگر آن را به راحتی جدا میکنیم انتهای تیغ را با چاقو میبریم توضیح دادن اینکه چطوری تیغ را در بیاورید واقعا سخته .من فیلمش را دیدم شماهم بهتره کمی در اینترنت سرچ کنین تا درآوردن تیغ را یادبگیرید چون بدون دراوردن تیغ ماهی قزل آلا خوردن آن لذت بخش نیست حتما داخل شکم ماهی و روی آن را به هنگام مزه دار کردن نمک بپاشید اینکارباعث میشود تا گوشت مزه دار شده و از متلاشی شدن آن جلوگیری میکند 

ماهی قزل آلا سالمون

اگر چه ماهی همیشه به مادران باردار و زنانی که در دوران باروری هستند توصیه شده است، اما در نظر داشته باشید که نوع خوب و مرغوب آن را انتخاب کنید، چون بعضی از انواع ماهی ها حاوی جیوه ی زیادی است و این می تواند برای جنین خطرناک باشد. جیوه می تواند در بدن تجمع پیدا کند و حتی تا یک سال در بدن بماند. بهتر است، هفته ای دو بار ماهی، آن هم از نوع بی ضرر مثل سالمون و قزل آلا استفاده کنید.ماهی هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند را نخورید: مثل کوسه‌ ماهی، شمشیرماهی و ماهی خال مخالی. اگر در نوع این ماهی شک دارید به مادر باردار ندهید. گوشت ماهی سالمون صورتی رنگ است. شما می توانید از ماهی قزل آلا استفاده کنید که قیمت مناسب تری دارد.

ماهی قزل آلا طرز تهیه

ماهی رو بازش کن و تموم استخوناشو در بیار بعد بخوابونش تو سینی همون طوری که بازه و روش رو “پودر سیر + زعفرون +آرد سوخاری + نمک ” بریز و کاملا با آرد سوخاری بپوشون روشو بعد هم سرخش کن توی روغن داغ

ماهی قزل آلا رنگین کمان

تقریبا محبوب ترین نوع قزل آلا نزد ماهیگیران ورزشی،قزل آلای رنگین کمان است. ماهی قدرتمند و زیبایی است و حتی تا طول ۱۱۵سانتی متر و وزن ۱۸کیلو گرم نیز رشد میکند،اما عمر آنها بیشتر از ۶ سال نیست. این ماهی آب شیرین،بومی آمریکای شمالی و بخش های از آسیاست.( steelhead یا پولاد سر نوعی از رنگین کمان است که در آبهای شور زندگی میکند.) این ماهی چنانچه در دریاچه سدها زندگی کند معمولا سایز کوچکتری دارد اما اگر در رودخانه ها و آبهای پر جریان باشد بیشتر رشد میکند. بدن ماهی رنگین کمان نقره ای رنگ است. بعضی اوقات ،زمان به قلاب افتادن پرش های جانانه ای به بیرون آب میکند و ماهیگیر را به چالش میکشد.

ماهی قزل آلا در فر با فویل

اگر ماهی قزل آلا را تمیز بشویید و برش های یک سانتی بزنید طوری که از هم جدا نشوند و بعد با لیموترش تازه و پودر پاپریکا و نمک و پودر سیر مزه دار کنید بگذارید داخل سینی فر روی آن روغن زیتون اسپری کنید و در دمای 180 درجه به مدت 40 دقیقه می توانید داخل کاسه کوچک ماست چیلی درست کنید و تزیین کنید چیلی گرم است پس موجب سردی نمی شود.

ماهی قزل آلا خوشمزه

مواد لازم برای مزه دار کردن ماهی : ماهی قزل آلا ۱ عدد پیاز درشت (ریز رنده شود) ۱ عدد لیمو ترش ۲ عدد شوید خشک ۱ ق غذا خوری نمک و فلفل به میزان لازم * برای مزه دار کردن ماهی ، مواد فوق را با هم مخلوط کرده و تمام سطح ماهی و داخل شکم ماهی را به مخلوط آغشته کنید . مقداری هم نمک روی ماهی میپاشیم و سپس روی ماهی سلفون یا روکش میکشیم و به مدت یکی دو ساعت میگذاریم داخل یخچال بماند. مواد لازم برای مواد داخل شکم ماهی: جعفری ساطوری شده ۴ قاشق سوپ خوری گردو خرد شده ریز ۳ قاشق غذا خوری رب انار یک و یک ۲ قاشق غذا خوری لیمو ترش تازه ۱ عدد پیاز متوسط ۱ عدد نمک وفلفل به میزان لازم پیاز ها را خرد کرده و در تابه به همراه کمی روغن تفت میدهیم تا طلایی شود و بعد جعفری را افزوده و به مدت ۳ الی ۴ دقیقه تفت میدهیم . زیر حرارت را خاموش کرده و گردو و رب انار و آب لیموترش و ادویه را اضافه کرده و خوب مخلوط میکنیم. بعد از گذشت ۲ ساعت ماهی را از یخچال درآورده و مواد مزه دار کردن که شامل پیاز و شوید و… بود را با دست کنار بزنید. داخل شکم ماهی را با کمک قلم مو ،آغشته به زعفران دم کرده کنید و موادی که از قبل آماده کردید(مخلوط جعفری ،گردو و… که در بالا کامل براتون توضیح دادم ) را داخل شکم ماهی بریزید و روی ماهی را با قلم مو حسابی روغن زیتون و زعفران دم کرده بمالید . ماهی را روی کاغذ آلومینیوم چرب شده گذاشته و در فر از قبل گرم شده با 180 درجه سانتیگراد قرار دهید.در صورت تمایل و برای پخت بهتر ماهی می توانید روی آن را با یک ورق کاغذ آلومینیوم بپوشایند و بعد از پخت ماهی، کاغذ آلومینیوم را برداشته و با حرارت قسمت بالای فر( گریل ) آن را به صورت برشته درآورید. مدت زمان پخت ماهی به اندازه آن بستگی دارد. به طور معمول یک عدد ماهی قزل آلای متوسط به مدت ۴۵ دقیقه آماده می شود. من برای خوشمزه شدن ماهی روی پوست آن با چاقو ۳ شکاف میندازم و هر ۱۰ دقیقه ماهی را از فر درآورده و روی ان را با روغن زیتون و زعفران دم کرده آغشته میکنم . اجازه بدهید تا کمی برشته شود،حتی میتونید در اواخر پخت، پوست روی ماهی را با بردارید تا گوشت آن کمی برشته شود. حواستون باشه نسوزه!

ماهی قزل آلا در بارداری

براساس تحقیقاتی که روی ۳۰ نوع ماهی برای نخستین بار در شیراز انجام شد، بیشترین میزان امگا3 درماهی قزل آلا یافت شد و همین امر سبب شد که قزا آلا به بمب امگا 3 معروف شود. این اسید چرب، خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن ها و عدم تمرکز را کاهش می دهد و برای التیام بیماری های قلبی ـ عروقی، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است و در زنان باردار از طریق گردش خون به جنین رسیده و موجب رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی نوزاد می شود.

ماهی قزل الا برای زنان باردار

به خانم های باردار و همچنین خانم هایی که قصد دارند به زودی باردار شوند و کودکان زیر 6 سال توصیه می شود از قزل آلای رودخانه ای استفاده نمایند زیرا همچنین قزل آلای پرورشی در مقایسه با انواع رودخانه ای و دریایی، ید کمتری دارد ولی به دلیل سطح پایین جیوه، مصرف آن برای این دسته از افراد می تواند خطرناک باشد.

طرز تهیه ماهی قزل آلا

اول حدود یک ساعت توی پیاز می زارمش تا طعم دارشه ( برای دو تا قزل ) دو تا پیاز بزرگ را بارنده ریز رنده من تا حسابی آب بندازه بعد توش یک قاشق نمک نصف فنجان آب لیمو و زعفران هم به مقدار لازم بریز ماهی رو بخوابون توی این مواد طوری که مواد تمام قسمت های ماهی رو بگیره و بعد از یک ساعت طعم دار می شه البته هر چی بمونه بهتره هم ماهی ترد می شه و موقع سرخ کرده خیلی کم بو میده روی ماهی رو هم چند تا برش با چاقو بده که این محتوایات حسابی به خورد ماهی بره بهد روغنو بزار تا داغ بشه ماهی رو از توی مواد درش بیار و حواست باشه که پیاز بهش نچسبیده باشه و خوب تمیزش کن چون طمع دار شده احتیاجی به ارد سوخاری نداره و اگر سرخش کنی حسابی عالی می شه ولی اگر هم دوست داری می تونی بهش ارد سوخاری بزنی بعد سرخش کنی

پرورش ماهی قزل آلا

چرا پرورش قزل‌آلا در ایران رونق دارد؟ نیاز به مواد پروتئینی سالم و کمبود منابع آبی در ایران باعث شده است بهره‌برداری دو یا چند منظوره از منابع آب همواره مورد توجه قرار گیرد. یکی از این بهره‌برداری‌های چند منظوره نیز پرورش ماهی است و ماهیان پرورشی از لحاظ دامنه تحمل دمایی به دو گروه سردابی و گرمابی تقسیم می‌شوند. ماهیان سردابی در ۱۸-۱۲ درجه سانتیگراد رشد می‌کنند و دمای بالای ۲۴ درجه موجب تلفات این ماهی می‌شود. همچنین PH مناسب جهت پرورش قزل آلا ۸/۴-۶/۸ است و PHخارج از این محدوده باعث تلفات این ماهی می‌شود. میزان اکسیژن محلول در آب برای پرورش این ماهی نیز، به فاکتورهای متعددی از جمله ارتفاع، دما، شوری و… بستگی دارد ولی در هر حال اکسیژن خروجی نباید کمتر از پنج میلی‌گرم در لیتر باشد. جهت افـــــزایش اکسیژن محلول راه‌های متعدد وجود دارد از جمله استفاده از هواده‌ها که امروزه انواع مختلف داشته و عملکردهای متعدد دارند.

طرز تهیه ماهی قزل آلا در فر

مواد لازم جهت تهیه ماهی قزل آلا شکم پر در فر قزل آلا 2 عدد لیمو ترش 2 عدد پیاز 2 عدد جعفری 1/3 پیمانه شوید 1/3 پیمانه نمک و فلفل به میزان لازم روغن زیتون به میزان لازم برای پخت ماهی قزل آلا شکم پر پس از خارج کردن استخوان، ماهی را کاملا باز کرده و با نمک و فلفل سیاه طعم‌دار کنید. ماهی شکم پر لیمو ترش‌ها را به صورت حلقه‌ای برش زده و مطابق تصویر مابین شکم قزل آلا قرار دهید. جعفری و شوید را به صورت شاخه‌ای و یا ساطوری شده روی لیموها قرار دهید. پیازها را به صورت حلقه‌ای برش دهید و کف تابه و یا سینی فر بچینید و ماهی‌ها را روی آن قرار دهید. مجددا روی سطح قزل آلا نمک و فلفل بپاشید (در صورت تمایل از زعفران آب زده برای رمال پوست ماهی استفاده نمایید.) و چند برش لیمو روی آن قرار دهید. به میزان دو قاشق غذاخوری روغن زیتون روی قزل آلا اسپری کنید و سینی را در فر با درجه حرارت 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 تا 30 دقیقه قرار دهید. در آخر گریل را روشن کرده و اجازه دهید روی ماهی طلایی رنگ شود. ماهی قزل آلا شکم پر را به همراه برنج و یا به تنهایی در کنار سالاد سبزیجات سرو نمایید.

ماهی قزل آلا

تنظیم قند خون ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D، است سیستم قلبی عروقی اسیدهای چرب امگا 3 و اسید های آمینه موجود در ماهی قزل آلا به کاهش کلسترول، انعطاف پذیری شریان ها و تقویت ماهیچه های قلب و ترمیم بافت عروق کمک میکند. پیشگیری از بروز سرطان ماهی قزل آلا نیز شانس ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. یک تحقیق در کشور سوئد که در 6،000 مرد انجام شد. نشان داد مردانی که ماهی های چرب را به طور منظم در رژیم غذایی خود دارند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا یک سوم کاهش داد. چشم ها ماهی قزل آلا هم برای چشم مفید است. ماهی قزل آلا شامل چربی های امگا 3 و اسیدهای آمینه است که در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، کوری، خستگی چشم، خشکی و شبکیه کمک می کند. ایده آل برای مغز ماهی قزل آلا منبع غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، است که نقش بسیار مهمی در کارکرد مغز دارد. چربی امگا 3 نیز ضد التهاب است. شما می توانید دو یا سه بار در هفته از این ماهی مصرف کنید

بیشتر بخوانید : ماهی کپور جیوه دارد ♥ انواع ماهی اسکار ♥ خواص ماهی سفید

علت سرطان جگر